
0 
 

 

 

 

 

 

 

The Professionalization of 
Journalism in China: 

A Case Study of Southern 
Weekend  

 

 

 

Wendy Qian 

May 2011 



1 
 

Introduction: the Commercialization and Political Role of Chinese Newspapers 

Prior to Deng Xiaoping’s Open Door policies, all media outlets in China served 

as a propaganda mouthpiece for the party-state, informing the public of party ideology 

and official decisions.1 In the 1980s, the party-state loosened its control on the media 

because officials understood that in order to compete with “international media 

groups and face the global struggle for public opinion,” they had to strengthen 

domestic media through commercialization. 2  In order to foster engaging and 

competitive media products, the government allowed media groups to privatize their 

models of operation, adopt new compensation systems, restructure their assets, and 

create joint ventures.3

The government halted commercialization of journalism in 1989 because the 

conservative faction won over and purged journalists and editors for the slightest 

connection with Tiananmen protests.

 

4 The media did not dare report on hard news 

until Deng Xiaoping brought economic reform back to life with his symbolic visit to 

Shenzhen in 1992.5 Media reform accelerated in the 1990s and sales of metropolitan 

tabloids rose while sales of the serious party newspapers fell.6 These relatively 

commercialized newspapers initially supplemented the readers with entertainment, 

cultural, and economic news.7

Not only did commercial newspapers expand content diversity, commercial 

newspapers enjoyed more credibility among readers than their party counterparts.

  

8 In 

the 1990s, some responsible journalists took an individual initiative to supervise 

public officials, influence public opinion, and create solutions to social problems 



2 
 

through hard-hitting reports. Commercialized newspapers later institutionalized the 

production of controversial hard news. Provincial propaganda bureaus and party 

papers allowed their respective commercial newspapers to report on political issues as 

long as they brought in revenue.9 Since commercial newspapers provided various 

narratives and explanations, the increased commercialization affected the party’s 

ability to guide and shape public opinion.10 Soon, staffs of commercial newspapers 

were often caught in between conflicting orders from their “two masters”; not only 

did they have to produce permissible content for the party-state, but also popular 

content for the public.11

Ever since former premier Zhao Ziyang incorporated the term “supervision by 

public opinion” (yulun jiandu) in his report, the media’s role as a supervisor has been 

officially endorsed in annual reports of the Chinese People's Political Consultative 

Conference.

 

12 However, the party-state sought out to manipulate the media’s power 

since rather than increase media freedom. 13 The CPPCC reports often coupled 

“media supervision” with the party-state’s ultimate power to “guide public opinion,” a 

euphemism for media control.14 Some departments of the government still believe 

that “implementing the supervision of public opinion creates instability and 

factions.”15

Since the political environment do not reward newspapers that engage in 

controversial hard news narratives, journalists and editors’ sense of moral 

responsibility served as their biggest motivation to produce in-depth news.

 As a result, civic journalists and editors rarely received support from the 

party-state when practicing supervising journalism. 

16 Some 



3 
 

journalists and editors aimed to influence politics by producing hard news through 

investigation techniques and political suggestions hidden in editorials. 17  Even 

traditional central media, such as Workers Daily, Legal Daily, and China Youth Daily 

saw an increase in activist editors and journalists.18 They continued to serve as social 

guidance for the people, but this time for increased civic participation own rather than 

the party-state’s ideology by questioning party lines and advocating for legal 

awareness.19

This paper seeks to explore the limits of civic journalism and hard news 

production in China’s ever-changing media environment.

 

20

This paper will discuss these questions by examining the prime example, 

Southern Weekend. Created in 1984, Southern Weekend is the successful forerunner of 

civic journalism in China and garners international reputation for influencing judicial 

outcomes, speaking for unheard voices such as AIDs victims, and deterring 

sociopolitical crimes.

 To this day, commenting 

or reporting certain events that differ from the party’s narrative exceeds the Chinese 

definition of “mainstream” news and faces limitations. These boundaries have varied 

from time to time due to different reasons. This paper will specifically dwell upon the 

politics between the people in charge of newspapers that uphold civic values and the 

party-state. How have responsible journalists and editors gained more freedom of 

speech and promoted their values and politics by exercising their media power? More 

importantly, why do they pursue these goals in face of a stifling and ruthless 

party-state? 

21  The newspaper started up in Guangzhou, a niche that 



4 
 

prioritized commercial interests and welcomed media openness more readily than 

other regions.22

Southern Weekend’s different levels of political involvement can be traced 

chronologically. Journalists eagerly influenced politics through sensational reports 

during the sensational period from 1996 to 2002; while from 2003 onwards, during 

the professionalization period, Southern Weekend’s reports have become more 

evidence-based and consequently more moderate. The concept of professionalization 

the paper uses is different from educational qualifications journalists receive in 

universities; rather, it is rather a style of reportage that Southern Weekend claimed to 

have adopted in order to influence politics in a more sophisticated fashion. In general, 

people who work in the journalism industry have an equivocal explanation for the 

concept of professionalism and do not share the same values with Southern 

Weekend.

 Southern Weekend thus enjoyed relatively more political freedom and 

established its brand mission for stretching the party-state’s limits.  

23 Practical implications of professionalism are still unclear because efforts 

to discuss media supervision and journalistic values have been restricted by the 

government, such as recently banned annual Public Opinion Supervision 

Conference.24

 

 Nevertheless, reasons for Southern Weekend’s transition shed light on 

the relationship between Chinese media and the party-state in general: Chinese media 

report on fact-based, institutional-related news in order to increase the quality and 

significance of their reports and reduce political risks from different factions.  

History of Southern Weekend’s Transition 



5 
 

Contrary to Southern Weekend’s reputation as an active participant in Chinese 

politics, it started out as a weekly entertainment tabloid. Southern Daily Newspaper 

Group (now renamed as the Southern Media Group) created Southern Weekend in 

1984 to provide “sweet, soft, and lively news” in addition its serious party paper 

Southern Daily.25 Sometimes the reports bordered on vulgarity, with headlines such 

as “Tragedy of Incest (luanlun canju)” March 2nd 1992 and November 18th 1994 

“Pervert in the Girl’s Bathroom (nǚ’ce e’mo).”26 One of its editor-in-chiefs, Zuo Fang, 

redefined the brand by adding more sociopolitical reports and commentaries and 

established Southern Weekend as a quality newspaper.27 “We aimed to break the 

traditional central media’s old rules and opposing the Central Propaganda Bureau in 

every way,” he wrote in retrospect. 28  Southern Weekend’s muckraking reports 

(jiechou baodao) marked the newspaper’s initial encounter with politics. For example, 

Southern Weekend criticized corrupt county officials as well as the law enforcement 

system even though these topics were regarded as “untouchable.”29 The newspaper 

also broke the sex and drugs taboo by reporting on drug addicts when the government 

still denied their existence.30

After Zuo retired and Jiang Yiping took over as editor-in-chief of Southern 

Weekend in 1996, Jiang further established the newspaper’s brand identity and 

credibility through her management as well as editorials.

  

31 Many people refer to that 

period as “The Jiang Yiping Era” since Southern Weekend enjoyed its heyday as the 

leading newspaper of hard news under her encouraging gatekeeping policies and 

liberal mindset.32 Southern Weekend journalists would usually investigate for a long 



6 
 

period of time after most daily newspapers break controversial news and search for an 

alternative frame.33 Jiang’s successful management and the journalists’ commitment 

resulted in Southern Weekend’s national popularity. The newspaper reached 100 

million in circulation and earned up to 1 billion RMB in advertisement revenue with 

only 50 employees.34

During the sensational period, Southern Weekend actively engaged in 

extra-regional media supervision (yidi jiandu), a major form of their political 

participation. The growing conflicts of interests between local officials allow 

muckraking reporters to cross provincial borderlines and supervise each other’s 

provincial governments.

 

35 Media from other provinces find it easier to report on 

misconduct in a province than do local media. 36 While Southern Weekend has 

“[weathered] several political storms” on officials in other areas, including Beijing, it 

rarely reports on wrongdoing in Guangdong.37 Southern Weekend’s early example of 

extra-regional supervision concerned the 1997 investigative report on a hit-and-run 

traffic accident that occurred in Henan Province.38 Since the driver responsible was a 

senior police official, local Henan media refrained from releasing the details. Southern 

Weekend’s revealing report created a nationwide public outcry against abuse of power 

and police misdeeds.39

These outcries could not have been incited without reportage literature’s legacy 

and the signature style of Southern Weekend’s reports. Editors and journalists 

celebrated Southern Weekend’s brand identity as an empathizing media as well as a 

whistleblower for social justice.

 

40 Jiang coined some of Southern Weekend’s famous 



7 
 

slogans such as “There's always something that brings you to tears,” and “Empower 

the powerless and energize the pessimists to march on” in her New Year editorials.41 

Since it is often quoted and understood as Southern Weekend’s civic mission, it shows 

that both readers and journalists of the newspaper prefer sensational reports. Southern 

Weekend as well as other hard news journalists inherited legacy from an earlier 

generation of journalists who artfully blended fact and fiction. Reportage literature 

(baogao wenxue), this hybrid style of writing, usually alludes to true incidents and 

characters while omitting sources and facts. 42 Unable to write honestly due to 

government censorship, the first contemporary league of hard-hitting journalists such 

as Liu Binyan used “reportage literature” as a way of critiquing systematic flaws.43 

Journalists employed literary techniques inherited from such as “narration 

interspersed with comments” (jiaxu jiayi).44 Journalists also attempted to frame the 

event as an interesting story through providing detailed descriptions, writing in a 

readable and literary style. 45  For example, a journalist quoted Marco Polo’s 

metaphors and Song Dynasty poetry in his 2003 report Cars Stuck in the Forbidden 

City’s Traffic.46

Given the lack of government transparency, Southern Weekend encouraged 

“narration interspersed with comments” because of the lower production cost. 

Furthermore, reporters could imply the significance of sociopolitical issues by 

reporting and on the peripherals; fact-based and relevant information would have been 

censored and neglected by the public.

  

47 For example, when a policeman murdered 10 

bystanders on June 18th of 1998, the government would not have allowed a report 



8 
 

with details of the policeman’s background or the police station’s reaction. 48 

Southern Weekend rather described the heartbreaking yet realistic lives of the victims’ 

families and included an excerpt of the court’s ruling that victims were innocent 

bystanders.49

While the literary style of reportage has granted Southern Weekend much popular 

support and the ability to influence politics, the style has caused trouble as well. 

Journalists increased the use of sensational frames in pursuit for affect and 

jeopardized the ability for objectivity during investigations.

  

50  For the sake of 

smoothness in reading, reports even omitted key evidence and sources before 1998.51

In an effort to correct overtly sensational and partial reports, Qian Gang, a media 

scholar and former standing deputy editor-in-chief, acknowledged in 2001 that reports 

should focus on facts rather than judgments and sentiments. Qian envisioned that 

Southern Weekend could push the process of China’s political system reform faster 

and further by empowering institutions.

 

This style has made Southern Weekend vulnerable to libel lawsuits once they have 

misrepresented a party of interest mistakes on controversial events, with examples 

discussed further below. 

52 Rather than focusing on particular and 

extreme injustices, Southern Weekend’s reports could address more institutional 

injustices and induce constructive debates. Previously, Southern Weekend’s 

prescriptive messages used standards of “conscience” instead of legal standards, since 

the judicial branch was not independent from party-state power. 53 Qian’s clear 

agenda shifted Southern Weekend away from expressive reporting styles that 



9 
 

advocated for a vague idea of conscientious justice and critiqued the progress of 

political reform and media independence. He proposed that Southern Weekend will 

become more responsible and credible instead of perpetuating its previous image of 

an impatient, judgmental, and “angry youth.”54

Southern Weekend’s news selection standards have shifted their previous 

emphasis on special or extreme cases towards news that have institutional 

significance and national prevalence. Editor management style is one of the internal 

reasons for this transition. After Qian Gang was demoted by the government, Xiang 

Xi’s succeeded as editor-in-chief and he further down-toned reports’ level of 

controversy. Many hard-hitting journalists left Southern Weekend during the 

following year since their editors kept them on a shorter leash and imposed tighter 

internal censorship.

 

55 Since the demotion of Xiang, Southern Weekend’s present 

low-key editor-in-chief Huang Can continues to sustain the newspaper with tight 

self-censorship standards.56

 

 On one hand, this transition increases relevance of the 

news; on the other hand, it decreases political risks. The latter reason for editors and 

journalists’ professionalization will become more evident in the following section. 

External Factors for Southern Weekend’s Transition 

In the process of muckraking and influencing politics, Southern Weekend became 

a target of the government and many special interest groups as early as 1993.57 Much 

external pressure in turn caused Southern Weekend’s transition in reporting and news 

selection. Politically, Southern Weekend has conflicted with both the local and central 



10 
 

governments’ interest. Once the newspaper delivers a controversial event in a 

provocative way to the people, they feel increasingly dissatisfied with their 

government. Few officials would engage in dialogue or create constructive solutions. 

Rather, they chose to control the press’ power of media supervision. 

Popularized by Southern Weekend, the “extra-regional media supervision” (yidi 

jiandu) method has been obstructed by local governments through sporadic, 

extrajudicial means.58 Local governments use police or even employ thugs from 

illegal gangs to beat up journalists.59 Vice city governors have directly participated in 

violence against journalists, showing the central government’s extent of indulgence 

towards these informal procedures.60 According to a journalist’s report, different 

local policemen convicted, indicted, or harassed at least 10 reporters for their reports 

in 2010, which is an unprecedented number.61 Some reporters lost their jobs for 

reporting too aggressively on local government activities.62 In response to these 

illegal incriminations and harassment incidents, reporters have advocated for 

“journalism rights,” which has gained little progress.63 Local officials also plead for a 

censorship notice from the Central Propaganda Bureau to silence a particular report.64 

Even when a controversial report is finally published, local governments would 

destroy or buy out the newspaper that carry the report before it reaches their readers.65

After different provincial officials realized that Southern Weekend’s muckraking 

targeted issues that exclude Guangdong, they notified the Central Propaganda Bureau 

and portrayed the newspaper’s efforts as a Guangdong province’s factional attack.

 

66 



11 
 

The Central Propaganda Bureau then started to limit Southern Weekend reports 

through institutional means. 

When the party-state disapproves of persistent sensitive information appearing in 

newspapers, staff members are fired or demoted not only as a form of punishment, but 

also as a management technique.67 The editors, especially the editor-in-chief, have 

more liabilities than the reporters as the “gatekeeper” of the last pass and undergo 

high risks after each criticism from the top.68 The Guangdong Propaganda Bureau 

demoted at least three editor-in-chiefs of Southern Weekend in the past decades and 

replaced them with more conservative gatekeepers.69 For example, in 2001, Southern 

Weekend’s published a report that attempted to analyze Zhang Jun, a head of a 

notorious gang, from a criminological and sociological perspective. The author 

included interviews with Zhang Jun’s gang members and their families, as well as a 

broad analysis of problems such as poverty that may have led to a life of crime.70 

After the article came out, people from Zhang Jun’s hometown, Changde city of 

Hunan province, read the report’s analysis as damage to the whole province’s 

reputation. Provincial officials informed to central authorities that Southern Weekend 

had published “a negative portrait of China’s socialist struggle.” 71  Soon, the 

Guangdong Propaganda Bureau was directed to demote the deputy editor-in-chief, 

front page editor, and another senior editor and ban the news section chief and 

reporter from ever working in journalism again.72

A more recent case happened in December 2009, when the editor-in-chief Xiang 

Xi was demoted. The Central Propaganda Department demoted Xiang not only 

 



12 
 

because he exclusively interviewed President Barack Obama without its approval, but 

also because Xiang left the respective issue’s front page blank.73 That issue attracted 

much public attention and was interpreted by many as a gesture of protest. 74 

"Everyone working in the Chinese media knows about the tradition of ‘opening a 

blank window’ (kai tian chuang). Leaving a big blank space on a page indicates that 

something has been censored," an editor from another publication commented.75 

Since the “blank window” incident, at least two Guangdong propaganda officials now 

regularly participate in each of Southern Media Group’s publications’ editing process, 

further strengthening internal censorship and reducing risks of sensitive reports.76

The News Commentary Group is another form of institutional limitation the 

party-state imposes upon Southern Weekend. The News Commentary group is an 

informal censorship system that inspects newspaper content and applies punishments 

accordingly.

 

77 The NCG was previously in charge of the “seven newspapers and one 

journal” released by the central government.78 After the Central Propaganda Bureau 

regarded Southern Weekend as nationally influential, the NCG added it on to the 

inspection list and often singled it out for criticisms.79

More generally, Hu Jintao instituted stricter media policies that limited 

hard-hitting newspapers since 2003. The start of “Hu-Wen New Deal” granted more 

media freedom in the cases of the SARS outbreak and the Sun Zhigang event.

 Since the Bureau has banned 

certain newspapers for their investigative reports and editorials for serious 

transgressions, Southern Weekend cooperated and selected news more carefully in 

order to keep its business running.  

80 Soon 



13 
 

after, in an attempt to control the media industry without threatening its economic 

gains, the Hu-Wen administration implemented more “sophisticated defense 

mechanisms,” such as the establishment of a system of laws and regulations.81 One of 

them includes the enforcement of new licensing system for journalists. 82  The 

party-state also banned extra-regional reporting and ordered media outlets to refrain 

from criticizing party officials in 2004.83 While the party-state ordered the arrest of 

Southern Metropolitan Daily’s three top employees and sentenced them to jail in 2004, 

it did not absolve employees of central party newspapers either; editors of Beijing 

News and China Youth Daily were removed from their previous positions.84 During 

the 17th National Party Congress, Hu stressed that journalists should not view media 

supervision as a right independent of the party; rather, they should be “connected to 

the party-state system of policing and controlling society.”85

Not only do journalists and editors have no rights, they also face more legal 

restrictions. Many restrictions existed purely for the sake of censoring newspapers 

like Southern Weekend. For example, political powers have been used libel laws to 

punish hard news reporting. Even if the prosecutor loses, the case can still burden the 

news corporation with a large financial cost or diminish the respective report’s effect 

by the end of the law suit.

 

86

In face of the upcoming 18th National Congress of the Communist Party of China 

and increased numbers of social tensions, propaganda guidelines and policies of 2011 

are exceptionally strict. For example, the party-state further banned extra-regional 

reports on disasters and extreme events, discussions on political reform, or using the 

 



14 
 

phrase “civil society.”87 Interestingly, the guidelines also warned that newspapers 

should not adopt the perspective of a media organization to “take the place of and 

interfere with” mass opinion.88

Southern Weekend has faced lawsuits because of journalist’s eagerness to replace 

their own opinions for the facts. For example, Southern Weekend’s several reports and 

commentaries on the “Wronged Good Samaritan” Liu Qiuhai backfired in the form of 

four libel lawsuits over 5 years.

 

89 On March 12th of 1995, Liu Qiuhai and his friends 

bypassed a girl injured in a car accident. They escorted the girl, Chen Xiaoli, to the 

hospital and left her some money. The local police later accused Liu as the runaway 

driver. Since Liu was one of Leizhou city’s National Committee representatives, he 

published a letter in a party paper arguing against the policemen’s accusation. In 

October, Southern Weekend showed bias towards Liu’s cause by using his opinion 

letter as a prompt and including imaginative details in its own report, such as the girl 

tugging Liu’s pant leg and pleading “save me, please.” In November, Chen sued Liu 

for running away from the accident. Southern Weekend published an indignant report 

titled in a Chinese axiom “The Bad Guy Slung the First Accusation” (e’ren xian 

gaozhuang). The report accused Chen Xiaoli and her brother-in-law Chen Chongming 

for engaging in indecent and criminal activity prior to the accident, such as drug 

dealing and prostitution. Southern Weekend published these accusations in several 

different reports throughout 1996 and 1998, even while facing libel lawsuits.90 The 

newspaper lost all four lawsuits since the reporter obtained much information from 

individual human sources.91 



15 
 

While these judicial rulings against Southern Weekend were not exactly impartial 

and apolitical, they taught the newspaper lessons on media power and the importance 

of using strong evidence. Muckraking journalists who faced libel lawsuits from both 

public administration officials and private businesses learned the importance of 

professional reporting techniques. They would interview different sides of the conflict 

before publishing certain reports and documented crucial evidence in case of 

lawsuits.92 In addition to the informal and formal political restrictions from central 

and local governments, journalists at commercialized newspapers rarely take the risk 

of influencing politics. Much of Southern Weekend’s present journalism can be 

categorized as “watchdogs on party leashes,” because journalists and editors avoid the 

most sensitive political and social issues and investigate safer issues that have less 

severe restrictions than political ones, such as business and environmental problems.93 

In an attempt to justify their change in reporting, journalists at more commercialized 

papers now explicitly disavow journalistic activism and have embraced the classical 

liberal theory of press autonomy and professionalization.94

Internal Factors for Southern Weekend’s Transition 

  

Aside from political pressure that restricts Southern Weekend’s civic journalism, 

critics also accuse it for prioritizing sensation rather than facts.95 Frontline journalists 

used to be radical in terms of their political views, stopped using sensation to 

influence the public, and denounced black-and-white frames. Journalists’ previous 

judgmental mentality encouraged them to slacken investigation processes, produce 

opinionated frames, and write in a sensational style. 96 To make a good story, 



16 
 

journalists often projected their preconceived plotline upon events. Since not all 

events had a dramatic storyline, many nuances were neglected or omitted. Li Haipeng, 

a former celebrity Southern Weekend journalist known for his literary techniques, 

admitted that “the media environment allowed me to inflate my own views with 

reality back then. Now, the journalism field has stricter standards.”97

Since many Southern Weekend journalists came from rural or non-metropolitan 

backgrounds, they proactively identified with “disadvantaged people” who suffered 

under harsh circumstances.

  

98 Similar to American journalists’ “follow the money” 

mindset, journalists assumed power relationships between the sufferer and the 

oppressor. Since the government lacked transparency, muckraking journalists shared a 

conspiracy belief that the actual “truth” could hardly be investigated by following 

facts, but rather deduced through interest relations.99

Southern Weekend journalists previously questioned the party-state first and 

foremost. These political views, often too radical for producing objective journalism, 

accounts for both the cause and effect of having a government is antagonistic towards 

free press. For example, the exposure of a controversial event could draw attention 

and policy solutions from the central government, yet different interests groups within 

the government still could end a responsible journalist’s career and even incriminate 

him or her as an act of revenge.

  

100

In retrospect, former Southern Weekend reporter Chi Yuzhou saw that Southern 

Weekend’s sensational muckraking journalism sometimes carried “populist notions,” 

the journalists’ vengeful intentions, and partial opinions.

 

101 He found it distasteful 



17 
 

that journalists would savor their success once they learn about that an official was 

punished with a heavier sentence because of their reports’ influence.102 According to 

Chi, Southern Weekend’s muckraking reports prior to 2003 targeted at individuals 

rather than institutions. As a result, reports have led to the prosecution of a possibly 

decent official by relative standards, while the system continues to harm at a larger 

scale. 103

The party can easily manipulate the media’s opinions and politics. Legal scholar 

Benjamin Liebman argued that the party tolerates bubbles of discontent from the 

media in part because they target local problems. This not only insulates the center 

from similar criticism, but also “furthers party-state goals of economic development, 

social stability, and control.”

 Chi analyzed that a “powerful” individual report, which was once 

considered as the best type of report, definitely could be manipulated by the 

party-state. 

104 While “supervising” reports did root out many 

corrupt officials in immediate effect, they have also been used by the party-state. 

Fighting local corruption has long been part of the government’s agenda and reporters 

have extensive discretion to cover such issues. 105  Muckraking reports against 

corruption emerged in 1995 when lawsuits against official corruption increased 

significantly.106 From this perspective, the interaction between the media and state is 

interdependent as opposed to adversarial and they cooperate towards shared goals.107 

The media prevents the society from implosion by informing the public and serving as 

“valves” that decompress social pressure.108  



18 
 

Furthermore, reports that influence judicial outcomes by garnering populist 

support and public outrage reports may deliver justice from the public’s general 

judgment. They can lead to “swift, severe, but not necessarily legally sound court 

decisions” because they do not reaffirm the rule of law, but rather the effectiveness of 

top-down political intervention in the legal process.109 Muckraking reports against 

high level corruption also rarely take effect and the government has rarely changed its 

policy because of media reports.110

With the emergence and popularization of the Internet, journalists and pundits 

suggest that media has trendsetting potentials. Li Datong, a famous editor of a central 

party newspaper China Youth Daily, believes that Chinese media has entered a 

“strategizing phase” where skilled and resourceful newsmen could negotiate with 

leaders and maneuver around censorship restrictions.

 The high political cost and low political impact of 

muckraking reports continue to trouble Southern Weekend journalists. 

111

While many reporters and editors at Southern Weekend still undergo risks by 

reporting hard news under China’s oppressive circumstances, their understanding of 

“journalism” has changed significantly.

 However, this unreliable 

right to negotiate remains solely in the hands of party-state newspapers. 

112 Learning from its experience in political 

involvement, Southern Weekend has accepted political limitations and improved their 

management techniques. While they have become increasingly uncertain of the type 

of reports that could provide constructive criticisms within China’s process of 

political reform, they believe that they can gain leverage when negotiating media 

freedom if they promote “professional” reporting standards.113 Editors have altered 



19 
 

their selection standards and prefer fact-based news while journalists have been 

adopting Euro-American reporting habits.114

 

 On one hand, this transition increases 

the relevance and significance of Southern Weekend’s news; on the other hand, it 

decreases political risks. However, their wishes to professionalize in order to create 

relevant journalism will remain rhetoric under current restrictive political conditions. 

Obstacles against Professional Journalistic Ethos and Conclusion 

While Southern Weekend is well-known for its idealistic values, it is more 

difficult to practice them than to promote them. While journalists from different 

industries informally collaborate and propose to serve the public’s interest through 

upholding “fundamental values” of news reporting, they do not share broad consensus 

on these values.115 Also, the political and economic basis for professionalization is 

very fragile. Journalists and editors should not naively suppose that state control will 

allow them to report hard news by improving the level of their professional standards. 

The relationship between the party-state and the media “looks increasingly like a 

game of cat and mouse.”116 The classical liberal model alone cannot provide the 

impetus for working around the government limitations or for promoting concepts of 

rights.117 Objective, apolitical journalism seems impossible under an authoritarian 

state. Newspapers are also unaware of their ideological biases; Neo-Marxist media 

theorists criticized that while newspapers profess to vanguard for the “public interest,” 

they actually look after the urban population’s interest.118 They believe that while 

commercialized media promote civil rights discourse, they intentionally neglect class 



20 
 

conflicts between the urban and the rural population.119

While the conditions for a freer media are not necessarily guaranteed with aims of 

professionalization, it is worth reemphasizing that civic values and mission are 

people’s main motivation to report hard news. Civic journalists in China share ethos 

akin to that of civic journalists in the United States; both believe that “journalism has 

an obligation to public life… that goes beyond just telling the news or unloading lots 

of facts.”

  

120 Responsibility for civic ideals and its democratic function are more 

important for journalists and editors than reporting formalities and techniques. The 

concept of professionalism has been increasing the quality and significance of 

Chinese reports and also reducing the political risks newspapers experience from 

different factions. Chinese journalists will continue to use this rhetoric of 

professionalism and also fight for media freedom in a more sophisticated way.  



21 
 

End Notes 
                                                        
1 Bandurski, David and Qian Gang. "China's Emerging Public Sphere: The Impact of Media Commercialization, 
Professionalism, and the Internet in an Era of Transition." In Changing media, changing China. ed. Susan Shirk. 
New York: Oxford University Press, 2011. 40. 
2 "Finding the Right Foothold and Point of View for Planning for the future." Chinese Journalist, December 2002, 
http://www.chinesejournalist.cn 
3 Bandurski, David and Qian Gang. "China's Emerging Public Sphere: The Impact of Media Commercialization, 
Professionalism, and the Internet in an Era of Transition." In Changing media, changing China. ed. Susan Shirk. 
New York: Oxford University Press, 2011. 40. 
4 Chan, Ying. “The Journalism Tradition.” In Investigative journalism in China: eight cases in Chinese watchdog 
journalism. Hong Kong: Hong Kong Univ. Press, 2010. 8. 
5 Qian, Gang, and Ying Chan. Zhongguo Chuanmei Fengyun Lu. Hong Kong: Cosmos Books, 2008. Print. 142 
6 Bandurski, David and Qian Gang. "China's Emerging Public Sphere: The Impact of Media Commercialization, 
Professionalism, and the Internet in an Era of Transition." In Changing media, changing China. ed. Susan Shirk. 
New York: Oxford University Press, 2011. 
7 Qian, Gang. Zhongguo Chuanmei Yu Zhengzhi Gaige. Hong Kong: Cosmos Books, 2008. 
Wikipedia Chinese, “Nanfang Zhoumo” http://zh.wikipedia.org/wiki/南方周末 (accessed April 10, 2011) 
8 Ibid. 40. 
9 Liebman, Benjamin. "Watchdog or Demagogue: The Media in the Chinese Legal System."Columbia Law 
Review 105, no. 1 (2005). 57. For example, Southern Weekend contributes some its revenue to the Southern Daily 
Media Group, and indirectly, to the Guangdong Province Party Committee. 
246  As one journalist for a paper linked to a municipal 
Party committee commented, “As long as we are successful, we have more 
room.”247 
10 Qian, Gang. Zhongguo Chuanmei Yu Zhengzhi Gaige. Hong Kong: Cosmos Books, 2008. 44 
11 Bandurski, David and Qian Gang. "China's Emerging Public Sphere: The Impact of Media Commercialization, 
Professionalism, and the Internet in an Era of Transition." In Changing media, changing China. ed. Susan Shirk. 
New York: Oxford University Press, 2011. 43 
12 Ibid. 
13 He, Qinglian. Wusuo Zhongguo. Zhongguo dalu kongzhi meiti celüe da jiemi (China locked in mist: Revelations 
on the Mainland's policy to control the media). Taipei: Liming wenhua chubanshe, 2006. 25 
14 Bandurski, David. "He Qinglian, Wusuo Zhongguo. Zhongguo dalu kongzhi meiti celüe da jiemi." China 
perpectives. http://chinaperspectives.revues.org/3513 (accessed April 12, 2011). 
15 Ibid. 104 
16 Chan, Ying. “The Journalism Tradition.” In Investigative journalism in China: eight cases in Chinese watchdog 
journalism. Hong Kong: Hong Kong Univ. Press, 2010. 
17 Liebman, Benjamin. "Watchdog or Demagogue: The Media in the Chinese Legal System."Columbia Law 
Review 105, no. 1 (2005): 34. 
18 Ibid. 112. The phenomenon of activist journalists who use their roles to pursue their own vision of social justice 
is an outgrowth of a system in which journalists have long played investigatory roles. 
19 Ibid. 112 
20 In order to distinguish their work from party papers, journalists that produce these reports have different 
terminologies for referring to these reports. “Investigative reporting” (diaocha baogao) or “in-depth reporting” 
(shendu baodao) are examples of genre-defining names. Media scholar Hugo de Burgh, however, shows in his 
book The Chinese Journalist that the notion of a unified genre is problematic. Different journalists have different 
standards and definitions for their news reports. Some believe that “investigative reports” root out corrupt officials 
and influence politics, while others define their “in-depth reports” not as different from the Western notion of 
“hard news” as the term would suggest. “Sensitive,” influential, or maybe simply unusual, as all news should be, 
have been subjected to censorship and thus been referred to as “investigative reporting” during different times. For 
clarity’s sake, this paper will use “civic journalism” and “hard news” as synonyms (in the Euro-American sense), 
with a subcategory of “muckraking” to substitute for what Chinese journalists may refer to both as “investigative 
journalism.” 
While some English publications have used “watchdog” instead of muckraking, it risks the danger of conflating 
the report targeted at sociopolitical offenses (jiechou baodao) with the political role—“media supervision” (yulun 
jiandu). “Muckraking” will refer to the specific genre while “hard news” encompasses all different types of 
reports. 
21 Liebman, Benjamin. "Watchdog or Demagogue: The Media in the Chinese Legal System."Columbia Law 
Review 105, no. 1 (2005).  
"Media Freedom in China." Congressional-Executive Commission on China. 
http://www.cecc.gov/pages/roundtables/062402/index.php (accessed April 15, 2011). 
Qian, Gang. Zhongguo Chuanmei Yu Zhengzhi Gaige. Hong Kong: Cosmos Books, 2008. 
22 Ibid.  
23 Zhang, Zhi'an. “Qimeng yu jiandu de bianzou.” In How Journalists Become Professionals: Deep Reporting 



22 
 

                                                                                                                                                               
Elites and their Professional Awareness (Jizhe ruhe zhuanye). 2007. Reprint, Guangzhou: Nanfang Daily, 2009. 
24 "Central propaganda department." China Digital Times (CDT). 
http://chinadigitaltimes.net/china/central-propaganda-department/ (accessed April 18, 2011). 
25 Qian, Gang, and Ying Chan. “Founding Southern Weekend.” Zhongguo Chuanmei Fengyun Lu. Hong Kong: 
Cosmos Books, 2008. Print.  
Zhu, Qiang. "Lun Nanfang Zhoumo de Wenben Chuangxin (On Southern Weekend’s Creative Writing)." 
Dongfang Xinwen (East Day News). http://qnjz.dzwww.com/xwgc/200609/t20060927_1778468.htm (accessed 
April 10, 2011).  
26 Zhu, Qiang. "Lun Nanfang Zhoumo de Wenben Chuangxin (On Southern Weekend’s Creative Writing)." 
Dongfang Xinwen (East Day News). http://qnjz.dzwww.com/xwgc/200609/t20060927_1778468.htm (accessed 
April 10, 2011).   
27 Qian, Gang, and Ying Chan. “Founding Southern Weekend.” In Zhongguo Chuanmei Fengyun Lu. Hong Kong: 
Cosmos Books, 2008. Print.  
"Media Women." Women of China. http://www.womenofchina.cn/html/report/124884-1.htm (accessed April 9, 
2011). 
"Jiang Yiping." Baidu Baike. http://baike.baidu.com/view/1917075.htm (accessed April 11, 2011). 
28 Qian, Gang, and Ying Chan. “Founding Southern Weekend.” In Zhongguo Chuanmei Fengyun Lu. Hong Kong: 
Cosmos Books, 2008. Print. 
29 Ibid.  
30 Ibid. 
31 "Media Women." Women of China. http://www.womenofchina.cn/html/report/124884-1.htm (accessed April 9, 
2011). 
Zhu, Qiang. "Lun Nanfang Zhoumo de Wenben Chuangxin (On Southern Weekend’s Creative Writing)." 
Dongfang Xinwen (East Day News). http://qnjz.dzwww.com/xwgc/200609/t20060927_1778468.htm (accessed 
April 10, 2011).  
32 Zhang, Jie. "Jiang Yiping: Nanfang Zhoumo Renxing Guanhuai (Southern Weekend's Care for the People)." Jin 
Chuanmei (Media Today), July 2005. 
33 Zhang, Zhi'an. “Zuo xianshi zhuyizhe, qiu bukeneng de shi.” How Journalists Become Professionals: Deep 
Reporting Elites and their Professional Awareness (Jizhe ruhe zhuanye). 2007. Reprint, Guangzhou: Nanfang 
Daily, 2009.  
34 Zhang, Jie. "Jiang Yiping: Nanfang Zhoumo Renxing Guanhuai (Southern Weekend's Care for the People)." Jin 
Chuanmei (Media Today), July 2005. 
35 Ibid. 
36 Liebman, Benjamin. "Watchdog or Demagogue: The Media in the Chinese Legal System."Columbia Law 
Review 105, no. 1 (2005). 48. Journalists forbidden from writing on a particular topic by local propaganda 
authorities, for example, may send articles to friends at newspapers in other provinces. 65 
37 Bandurski, David and Qian Gang. "China's Emerging Public Sphere: The Impact of Media Commercialization. 
Professionalism, and the Internet in an Era of Transition." In Changing media, changing China. ed. Susan Shirk. 
New York: Oxford University Press, 2011. 41 
Liebman, Benjamin. "Watchdog or Demagogue: The Media in the Chinese Legal System."Columbia Law 
Review 105, no. 1 (2005). 48. But its sister newspaper Southern Metropolitan Daily has taken up this responsibility 
to some extent. 
38 Fung-cho Li. “The Emergence of China’s Watchdog Reporting.” In Investigative journalism in China: eight 
cases in Chinese watchdog journalism. Hong Kong: Hong Kong Univ. Press, 2010. 
39 Ibid. 
40 Pan, Dafen, and Xiwei Pan. "Cong Nanfang zhoumo sixiang dingwei kan xinwen meiti de shehui zeren." 
Kaoshi Zhoukan 4 (2010). http://d.wanfangdata.com.cn/periodical_kszk201004031.aspx 
41 Jiang, Yiping. “Rang wulizhe youli, rang beiguanzhe qianxing.” Southern Weekend 
http://www.infzm.com/content/20902 (accessed April 14, 2011). 
Zhang, Zhi'an. How Journalists Become Professionals: Deep Reporting Elites and their Professional Awareness 
(Jizhe ruhe zhuanye). 2007. Reprint, Guangzhou: Nanfang Daily, 2009. 
42 Chan, Ying. “The Journalism Tradition.” In Investigative journalism in China: eight cases in Chinese watchdog 
journalism. Hong Kong: Hong Kong Univ. Press, 2010. 7 
43 Ibid. 
44 Ibid. 
45 Zhu, Qiang. "Lun Nanfang Zhoumo de Wenben Chuangxin (On Southern Weekend’s Creative Writing)." 
Dongfang Xinwen (East Day News). http://qnjz.dzwww.com/xwgc/200609/t20060927_1778468.htm (accessed 
April 10, 2011). 
46 Li, Haipeng. "Chexian Zijincheng." Guangdong News. www.southcn.com/weekend/city/200310170057.htm 
(accessed April 14, 2011). 
47 Zhang, Zhi'an. How Journalists Become Professionals: Deep Reporting Elites and their Professional Awareness 
(Jizhe ruhe zhuanye). 2007. Reprint, Guangzhou: Nanfang Daily, 2009. 
48 Ibid. Policeman Zhao Lin shot 21 people, killing 10 in Luding county of Sichuan province on June 18th 1998. 
49 Ibid. 
50 Zhang, Zhi'an. “Qimeng yu jiandu de bianzou.” In How Journalists Become Professionals: Deep Reporting 
Elites and their Professional Awareness (Jizhe ruhe zhuanye). 2007. Reprint, Guangzhou: Nanfang Daily, 2009. 



23 
 

                                                                                                                                                               
51 Qian, Gang. “Interview on Sensationalism.” In Zhongguo Chuanmei Yu Zhengzhi Gaige. Hong Kong: Cosmos 
Books, 2008. 
52 Qian, Gang. “Speech at Nanjing University in 2001.” In Zhongguo Chuanmei Yu Zhengzhi Gaige. Hong Kong: 
Cosmos Books, 2008. 
53 Ibid. 
54 Ibid. 
55 Chan, Ying. “The Journalism Tradition.” In Investigative journalism in China: eight cases in Chinese watchdog 
journalism. Hong Kong: Hong Kong Univ. Press, 2010.  
Li Haipeng and Zhai Minglei quitted Southern Weekend in 2003 after experiencing tighter censorship.  
56 “Zhongguo de liangxin daole.” Jiayuan Xinwen. http://www.iask.ca/news/china/2009/1209/2178.html 
(accessed April 19, 2011) 
57 Zuo, Fang. “Launching Southern Weekend.” In Zhongguo Chuanmei Fengyun Lu. Hong Kong: Cosmos Books, 
2008. Print. 
58 Liebman, Benjamin. "Watchdog or Demagogue: The Media in the Chinese Legal System."Columbia Law 
Review 105, no. 1 (2005). 52 
59 He, Qinglian. Wusuo Zhongguo. Zhongguo dalu kongzhi meiti celüe da jiemi (China locked in mist: Revelations 
on the Mainland's policy to control the media). Taipei: Liming wenhua chubanshe, 2006. 69, 71. 
60 Ibid. 
61 Chao, Getu. “Jizhe weiquan, xingwei yishu.” Nanfang Daily.  
http://media.nfdaily.cn/cmyj/26/03/content/2010-11/09/content_17426104.htm (accessed April 13 2011) 
62 He, Qinglian. Wusuo Zhongguo. Zhongguo dalu kongzhi meiti celüe da jiemi (China locked in mist: Revelations 
on the Mainland's policy to control the media). Taipei: Liming wenhua chubanshe, 2006 
63 Chao, Getu. “Jizhe weiquan, xingwei yishu.” Nanfang Daily.  
http://media.nfdaily.cn/cmyj/26/03/content/2010-11/09/content_17426104.htm (accessed April 13 2011) 
Sun, Xupei. “Pitfalls and Obstacles to a Press Law in China.” In Zhongguo Chuanmei Fengyun Lu. Hong Kong: 
Cosmos Books, 2008. Print. 
A News Law (Xinwen Fa) was proposed during the 1989 NPC before the crackdown but was rarely brought up 
again.  
64 Qian, Gang. Zhongguo Chuanmei Yu Zhengzhi Gaige. Hong Kong: Cosmos Books, 2008. 
65 Liebman, Benjamin. "Watchdog or Demagogue: The Media in the Chinese Legal System."Columbia Law 
Review 105, no. 1 (2005). 52 
"1999-2003: Commemorating 25 Years of Southern Weekend." Southern Weekend. 
http://www.infzm.com/content/31617 (accessed April 11, 2011). 
"Shenzhen baotan zhiji jinzhi xiaoshou nanfang dushi bao fengbo." Sina News. 
http://news.sina.com.cn/s/248358.html (accessed April 11, 2011). 
Southern Weekend has been bought out in at least two occasions while Southern Metropolitan Daily has been 
banned from Shenzhen in 2001. 
66 He, Qinglian. Wusuo Zhongguo: Zhongguo dalu kongzhi meiti celüe da jiemi (China locked in mist: 
Revelations on the Mainland's policy to control the media). Taipei: Liming wenhua chubanshe, 2006. 
67 Bandurski, David and Qian Gang. "China's Emerging Public Sphere: The Impact of Media Commercialization, 
Professionalism, and the Internet in an Era of Transition." In Changing media, changing China. ed. Susan Shirk. 
New York: Oxford University Press, 2011. 
68 Qian, Gang. “Yue Ping Zu.” In Zhongguo Chuanmei Yu Zhengzhi Gaige. Hong Kong: Cosmos Books, 2008. 48 
Some journalists have joked that Jiang’s job consisted mostly of writing repentance every time Southern Weekend 
received criticisms. One reason for using this style of management is so that reporters do not feel restricted by their 
editors for content. 
69 "Nanfang Zhoumo zongbian Xiangxi bei jiangzhi." Epoch Times. 
http://www.epochtimes.com/b5/9/12/9/n2748623.htm (accessed April 15, 2011). 
Demoted editor-in-chiefs include Qian Gang, Jiang Yiping, and Xiang Xi.  
70 Liebman, Benjamin. "Watchdog or Demagogue: The Media in the Chinese Legal System."Columbia Law 
Review 105, no. 1 (2005). 73 
71 Ibid. 73 
72 Ibid. 73 
73 Buckley, Chris. "China demotes editor after Obama interview: sources." Reuters. 
http://www.reuters.com/article/2009/12/13/us-obama-china-censorship-idUSTRE5BC0BM20091213?pageNumber
=2 (accessed April 17, 2011). 
74 Ibid. 
75 Ibid. 
76 He, Qinglian. "Yige zhide zhuyi de zhengzhi fuhao." Voice of Asia Chinese Blog. 
http://voachineseblog.com/heqinglian/2011/01/signs-politics/ (accessed April 17, 2011). 
77 Qian, Gang. “Yue Ping Zu.” In Zhongguo Chuanmei Yu Zhengzhi Gaige. Hong Kong: Cosmos Books, 2008. 48 
The informal system allows the party-state to hide its act of censorship. Comments have led to the reorganization 
and closure of newspapers and some have drawn the attention and authorization for action (pishi) from the 
provincial and department leader. 
78 Ibid. 



24 
 

                                                                                                                                                               
79 Ibid. 
80 Chan, Ying. “The Journalism Tradition.” In Investigative journalism in China: eight cases in Chinese watchdog 
journalism. Hong Kong: Hong Kong Univ. Press, 2010. 11 
81 Ibid. 
Bandurski, David and Qian Gang. "China's Emerging Public Sphere: The Impact of Media Commercialization, 
Professionalism, and the Internet in an Era of Transition." In Changing media, changing China. ed. Susan Shirk. 
New York: Oxford University Press, 2011. 43 
82 Ibid. 43 
83 Chan, Ying. “The Journalism Tradition.” In Investigative journalism in China: eight cases in Chinese watchdog 
journalism. Hong Kong: Hong Kong Univ. Press, 2010. 11 
84 Ibid. 11 
85 Fung-cho Li. “The Emergence of China’s Watchdog Reporting.” In Investigative journalism in China: eight 
cases in Chinese watchdog journalism. Hong Kong: Hong Kong Univ. Press, 2010. 
86 Bandurski, David and Qian Gang. "China's Emerging Public Sphere: The Impact of Media Commercialization, 
Professionalism, and the Internet in an Era of Transition." In Changing media, changing China. ed. Susan Shirk. 
New York: Oxford University Press, 2011. 
87 CDTtranslator. "A General Notice from the Central Propaganda Bureau Regarding News and Propaganda in 
2011." China Digital Times. 
http://chinadigitaltimes.net/2011/01/2011-general-notice-from-the-central-propaganda-bureau/ (accessed April 18, 
2011).  
88 Ibid. 
89 Gao, Gaifang. "Nanfang zhoumo dui "Liu Qiuhai Shijian" baodao de deshi." The Journalist Monthly. 
http://shszx.eastday.com/epublish/gb/paper159/3/class015900002/hwz322988.htm (accessed April 17, 2011). 
90 Ibid. 
91 Ibid. 
92 Ibid. 
93 Zhao, Yuezhi. "Civil Rights, Legal Justice." In Communication in China: political economy, power, and conflict. 
Lanham, Md.: Rowman & Littlefield, 2008. 253 
Chan, Ying. “The Journalism Tradition.” In Investigative journalism in China: eight cases in Chinese watchdog 
journalism. Hong Kong: Hong Kong Univ. Press, 2010. 9 
94 Liebman, Benjamin. "Watchdog or Demagogue: The Media in the Chinese Legal System."Columbia Law 
Review 105, no. 1 (2005). 182  
95 Chu, Chaoxin. Zhengju diyi, qita doushi fuyun. Nanfang Media. 
http://media.nfdaily.cn/cmyj/27/02/content/2011-01/12/content_19235234.htm (accessed April 17) 
Zheng, Zhi. Wosuo jingti de yizhong xinwen xushu fangshi. Sina Blog 
http://blog.sina.com.cn/s/blog_4abc8511010006rt.html (accessed April 17) 
96 Ibid. 
97 Zhang, Zhi'an. How Journalists Become Professionals: Deep Reporting Elites and their Professional Awareness 
(Jizhe ruhe zhuanye). 2007. Reprint, Guangzhou: Nanfang Daily, 2009.  
98 "Nanfang zhoumo ‘huangjin yidai’ jizhe xianzhuang." 360doc. 
http://www.360doc.com/content/08/0502/22/24223_1230883.shtml (accessed April 12, 2011). Slogans such as 
“speak up for the disadvantaged masses” have appeared many times in their editorials. 
99 Zhang, Zhi'an. “Kanqing zhishan fangxiang, chaozhe chuncui qu nuli.” In How Journalists Become 
Professionals: Deep Reporting Elites and their Professional Awareness (Jizhe ruhe zhuanye). 2007. Reprint, 
Guangzhou: Nanfang Daily, 2009. 
100 He, Qinglian. Wusuo Zhongguo: Zhongguo dalu kongzhi meiti celüe da jiemi (China locked in mist: 
Revelations on the Mainland's policy to control the media). Taipei: Liming wenhua chubanshe, 2006. 
Pan, Philip P. "The Newspaperman." In Out of Mao's shadow: the struggle for the soul of a new China. New York: 
Simon & Schuster, 2008. 
Examples include Nanjing Criminal Poisoning Incident, Guangxi Nandan Coal Disaster, and the Liaoyang 
Workers’ Petition. 
101 Zhang, Zhi'an. “Kanqing zhishan fangxiang, chaozhe chuncui qu nuli.” In How Journalists Become 
Professionals: Deep Reporting Elites and their Professional Awareness (Jizhe ruhe zhuanye). 2007. Reprint, 
Guangzhou: Nanfang Daily, 2009. 
102 Ibid. 
103 Ibid. 
104 Liebman, Benjamin. "Watchdog or Demagogue: The Media in the Chinese Legal System."Columbia Law 
Review 105, no. 1 (2005). 64 
105 Ibid.  
106 Zhu, Qiang. "Lun Nanfang Zhoumo de Wenben Chuangxin (On Southern Weekend’s Creative Writing)." 
Dongfang Xinwen (East Day News). http://qnjz.dzwww.com/xwgc/200609/t20060927_1778468.htm (accessed 
April 10, 2011). 
107 Fung-cho Li. “The Emergence of China’s Watchdog Reporting.” In Investigative journalism in China: eight 
cases in Chinese watchdog journalism. Hong Kong: Hong Kong Univ. Press, 2010. 
108 Qian, Gang. “Speech at Nanjing University in 2001.” In Zhongguo Chuanmei Yu Zhengzhi Gaige. Hong Kong: 



25 
 

                                                                                                                                                               
Cosmos Books, 2008. 
109 Zhao, Yuezhi. "Civil Rights, Legal Justice." In Communication in China: political economy, power, and 
conflict. Lanham, Md.: Rowman & Littlefield, 2008. 263 
110 Shirk, Susan. "Changing Media, Changing China." In Changing media, changing China. ed. Susan Shirk. New 
York: Oxford University Press, 2011. The case of Sun Zhigang is a rare exception. In comparison, reports on 
deaths due to government demolitions have not impacted as much. 
111 Li, Datong. Yong xinwen yingxiang jintian (Using News to Influence Today). Tide Times, 2006. 
112 Qian, Gang. Zhongguo Chuanmei Yu Zhengzhi Gaige. Hong Kong: Cosmos Books, 2008. 
113 Ibid. 
114 Zhang, Zhi'an. “Qimeng yu jiandu de bianzou.” In How Journalists Become Professionals: Deep Reporting 
Elites and their Professional Awareness (Jizhe ruhe zhuanye). 2007. Reprint, Guangzhou: Nanfang Daily, 2009. 
115 Zhan, Jiang. "Xinwen gongtong ti huzhiyuchu?." Nanfang Daily. www.baoye.net/News.aspx?id=309078 
(accessed April 17, 2011). 
Zhao, Yuezhi. "Civil Rights, Legal Justice." In Communication in China: political economy, power, and conflict. 
Lanham, Md.: Rowman & Littlefield, 2008. 253 
The Beijing News adopts the slogan of “Responsible for Reporting Everything” as its motto and endeavors to 
“guard the interests of the country and the people, appeal to rationality, check against administrative power, pursue 
truth and virtue, defend public justice, and expose the ugly and the evil.” 
116 Bandurski, David and Qian Gang. "China's Emerging Public Sphere: The Impact of Media Commercialization, 
Professionalism, and the Internet in an Era of Transition." In Changing media, changing China. ed. Susan Shirk. 
New York: Oxford University Press, 2011. 
117 Ibid. David Bandurski once said that “The strange and tense love triangle between party control, 
commercialization, and professional journalism in China is one of the key puzzles any scholar of China’s media 
must work out.” 
118 Zhao, Yuezhi. "Civil Rights, Legal Justice." In Communication in China: political economy, power, and 
conflict. Lanham, Md.: Rowman & Littlefield, 2008. 253 
119 Ibid. 
120 Pew Center for Civic Journalism, "Doing Civic Journalism." http://www.pewcenter.org/doingcj/ (accessed 
April 9, 2011). 


